AZ EUCHARISZTIA A LEGMAGASABB FOKÚ HÁLAADÁS AZ ATYÁNAK
Az Eucharisztia a keresztény beavatás középpontjában, szívében
helyezkedik el. A keresztséggel és a bérmálással együtt az egyház
életének forrását jelenti. A szeretetnek ebből a szentségéből fakad
ugyanis a hit, a szeretetközösség és a tanúságtétel minden hiteles útja. Amikor
összegyűlünk, hogy ünnepeljük az eucharisztiát, a szentmisét, amit
látunk, már megsejteti velünk, hogy mi az, amit hamarosan átélünk. A
szertartásnak szánt hely középpontjában van az oltár, amely egy
leterített asztal. Ez már eleve egy lakomát juttat az eszünkbe. Az
oltárasztalon áll egy kereszt, amely azt jelöli, hogy ott Krisztus
áldozatát ajánljuk fel: Ő az a spirituális táplálék, amelyet kapunk a
kenyér és a bor színében. Az oltár mellett áll az ambó - a felolvasó
állvány, vagyis az a hely, ahonnan Isten szavát hirdetjük: ez jelzi,
hogy ott azért gyűlnek össze az emberek, hogy meghallgassák az Urat, aki
a Szentírás által szól hozzánk, tehát a táplálék, amit kapunk, egyben
az Úr szava is.
Isten szava és a kenyér a szentmisében eggyé
válnak, mint az utolsó vacsorán, amikor Jézus minden szava, minden jel,
amit tett, összesűrűsödik a kenyértörés és a kehely felajánlásának
gesztusában, amely a keresztáldozat elővétele, továbbá ezekben a
szavakban: 'Vegyétek és egyétek, ez az én testem.Vegyétek és igyatok
belőle, ez az én vérem'. Jézus gesztusa, amit az utolsó vacsorán
tesz, végső hálaadás az Atyának szeretetéért, irgalmasságáért. 'Hálaadás' - görögül 'eucharisztia'. Ezért hívják a szentséget
Eucharisztiának: a legmagasabb fokú hálaadás az Atyának, aki annyira
szeretett bennünket, hogy nekünk adta Fiát, szeretetből. Ezért az
eucharisztia szó magába foglalja az egész gesztust, ami Isten és az
ember gesztusa együttesen, Jézus Krisztus, valóságos Isten és valóságos
ember gesztusa.
Az eucharisztia ünneplése tehát sokkal több egy
egyszerű lakománál: Jézus húsvétjának, az üdvösség központi
misztériumának emlékezete. 'Emlékezet': nem jelent pusztán egy
emléket, egy egyszerű emléket, hanem azt jelenti, hogy minden
alkalommal, amikor ünnepeljük ezt a szentséget, részt veszünk Krisztus
kínszenvedésének, halálának és feltámadásának misztériumában. Az Eucharisztia jelenti Isten üdvözítő művének csúcspontját: Jézus
Urunk megtört kenyérré vált értünk, ránk árasztja egész irgalmasságát
és szeretetét, megújítva ezáltal szívünket, létünket, kapcsolatunkat
Ővele és testvéreinkkel. Az áldozás a kommúnió, a
szeretetközösség szentsége. Ez azt jelenti, hogy a Szentlélek erejében,
az eucharisztikus lakomában való részvétel egyedülálló és mélyreható
módon Krisztushoz tesz hasonlóbbá minket, megízlelteti már most velünk
az Atyával való teljes szeretetközösséget, amely a mennyei lakomát
jellemzi majd, ahol az összes szenttel együtt részesülünk abban a
dicsőségben, hogy szemtől szembe szemlélhetjük Istent.
Kedves barátaim, soha nem tudunk eléggé hálát adni az Úrnak azért az
ajándékért, amelyet az Eucharisztiában adott nekünk! Nagyon nagy ajándék
és ezért nagyon fontos, hogy vasárnap misére járjunk, nem csak azért,
hogy imádkozzunk, hanem azért, hogy részesüljünk az áldozás, a kommúnió
szentségében. Ez a kenyér, amely Jézus Krisztus teste, üdvözít
bennünket, megbocsát, és az Atyával egyesít. Szép ezt csinálnunk. Minden
vasárnap menjünk el a szentmisére, mert ez a nap az Úr feltámadásának a
napja. Ezért olyan fontos számunkra a vasárnap. Az Oltáriszentséggel
érezzük, hogy az egyházhoz, Isten népéhez, Isten testéhez, Jézus
Krisztushoz tartozunk. Soha nem tudjuk megérteni ennek egész értékét és
gazdagságát. Kérjük akkor Őt, hogy ez a szentség továbbra is életben
tartsa jelenlétét az egyházban és közösségeinket szeretetben,
szeretetközösségben alakítsa, az Atya szíve szerint. Ezt tesszük egész
életünkben, de igazából az elsőáldozás napján kezdjük el. Fontos, hogy a
gyermekek jól felkészüljenek az elsőáldozásra, és egyetlen gyermek se
nélkülözze az elsőáldozásban való részvételt, mert ez az első lépés a
keresztség és a bérmálás után, hogy erőteljesen Jézus Krisztushoz
tartozzunk.
Ferenc pápa
Forrás ~ Internet